Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy

osrodek-rewalidacyjno-wychowawczy

Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy

to placówka dla dzieci i młodzieży, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także z niepełnosprawnościami sprzężonymi, których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna.

Ośrodek umożliwia dzieciom i młodzieży realizację:

  • obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
  • obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Na pólkach ułożone są zabawki pluszowe. Na początku, pierwszy jest smok, potem żółty miś. Dalej już zabawki są mniej wyraźne.

Sale terapeutyczne w Niepublicznym Przedszkolu i Żłobku „Biała Żyrafa” (Stowarzyszenie Civis Europae) w Lubinie – fot. DOPS, autor Marcin Trzpiot, Pralnia Makerspace, Sokołowsko Spółdzielnia Socjalna.

W pomieszczeniu do rehabilitacji na pierwszym planie znajdują się żółte materace. Na tych materacach jest duża zabawka, przypominająca kształtem fokę. Zabawka przypominająca fokę ma kolor niebieski. Na drugim planie zabawka w kształcie kota. Ma kolor żółty i czerwony. Za nią znajdują się wałki rehabilitacyjne do ćwiczeń.

Sala fizjoterautyczna w Niepublicznym Przedszkolu i Żłobku „Biała Żyrafa” (Stowarzyszenie Civis Europae) w Lubinie – fot. DOPS, autor Marcin Trzpiot, Pralnia Makerspace, Sokołowsko Spółdzielnia Socjalna.

Zasady korzystania z ośrodków

Dziecko może korzystać z zajęć w ośrodku, gdy posiada:

  • orzeczenie PPP (poradni psychologiczno-pedagogicznej ) o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym) lub
  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami i chorobami).

Jeśli w ośrodku realizowane są świadczenia opieki zdrowotnej, to konieczne jest także skierowanie od lekarza.

W przypadku dziecka realizującego obowiązek szkolny i obowiązek nauki niezbędna jest też zgoda dyrektora szkoły macierzystej, w której rejonie dziecko mieszka. 

W pomieszczeniu stoją meble dziecięce. Na drzwiach mebli są namalowane kwiaty i głowa baranka. Na meblach ustawione są zabawki: samochody duże i małe. Wyżej na półce ustawione są urządzenia rehabilitacyjne do zabawy. Przed meblami stoi plastikowe pudełko. W pudełku są klocki.

Sala zabaw w Niepublicznym Przedszkolu i Żłobku „Biała Żyrafa” (Stowarzyszenie Civis Europae) w Lubinie – fot. DOPS, autor Marcin Trzpiot, Pralnia Makerspace, Sokołowsko Spółdzielnia Socjalna

Z przodu zdjęcia widoczny instrument muzyczny: dzwoneczki i talerze. W tle widoczny ogród

Ogród terapeutyczny przy Zespole Placówek Edukacyjnych Stowarzyszenia OSTOJA we Wrocławiu – fot. DOPS

W zajęciach ośrodka mogą uczestniczyć dzieci w wieku od 3 do 25 lat.

Zajęcia odbywają się w podziale na grupy wiekowe są dostosowane do możliwości i potrzeb uczniów.

Zajęcia odbywają się w małych grupach, maksymalnie 4 lub 8 osobowych.

Ośrodek pracuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy.

Oferta ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych

Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy zapewnia:

  • zajęcia indywidualne i grupowe terapeutyczne (np. psychologiczne, logopedyczne, pedagogiczne, hipoterapię, dogoterapię, muzykoterapię, bajkoterapię, arteterapię)
  • zajęcia edukacyjne dostosowane do potrzeb uczniów 
  • zajęcia i treningi usprawniające ruchowo, rewalidacyjno-wychowawcze
  • zajęcia fizjoterapeutyczne
  • zajęcia rekreacyjne i treningi relaksacyjne
  • treningi umiejętności społecznych. 

Gabinet fizjoterapeutyczny -fot. DOPS, autorka Kalina Żaczek, Fundacja Ładne Historie.

Zajęcia terapeutyczne, polegające na wykonywaniu kartek świątecznych – fot. DOPS, autorka Kalina Żaczek, Fundacja Ładne Historie.

Zajęcia prowadzi zespół specjalistów zapewniających opiekę, edukację, rewalidację dzieci i młodzieży m.in: 

  • pedagodzy  ze specjalizacją w zakresie pedagogiki specjalnej 
  • psycholodzy
  • logopedzi
  • psychoterapeuci
  • terapeuci zajęciowi
  • rehabilitanci
  • fizjoterapeuci.

Dzięki uczestnictwu w zajęciach, dzieci oraz młodzież może nabywać:

  • sprawność umysłową
  • sprawność fizyczną
  • umiejętności życiowe
  • umiejętności społeczne,
  • rozwijać zainteresowania i pasje.

W ośrodku realizowana jest również podstawa programowa kształcenia ogólnego.

W pomieszczeniu stoją na podłodze zabawki. Zabawki są duże. mają kolory czerwony, żółty. Na podłodze leży pluszowy duży miś. Z tyłu leżą na podłodze materace do zabawy.

Sala z wyposażeniem fizjoterapeutycznym w Niepublicznym Przedszkolu i Żłobku „Biała Żyrafa” (Stowarzyszenie Civis Europae) w Lubinie – fot. DOPS, autor Marcin Trzpiot, Pralnia Makerspace, Sokołowsko Spółdzielnia Socjalna

Na zdjęciu widoczny jest ogród z wieloma roślinami (trawami ozdobnymi oraz drzewami). Na pierwszym planie jest plac zabaw dla dzieci

Ogród terapeutyczny przy Zespole Placówek Edukacyjnych Stowarzyszenia OSTOJA we Wrocławiu – fot. DOPS

Podstawa prawna funkcjonowania

Funkcjonowanie Ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych reguluje:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania: SKORZYSTAJ ZE ŹRÓDŁA 

Obraz przedstawia mapę drogową Dolnego Śląska, z zaznaczonymi konturami powiatów

Instrukcja korzystania z mapy

Aby poznać ofertę środków rewalidacyjno-wychowawczych:

  • przejdź do mapy
  • wybierz swój powiat, a następnie gminę
  • zaznacz formę wsparcia: Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy
  • zwróć uwagę na usługi dostępne na terenie całego powiatu
  • skontaktuj się z bezpośrednio z wybraną instytucją.
Skip to content